KURS DIAGNOSTA SAMOCHODOWYCH KRAKÓW

Diagnosta samochodowy to specjalista doskonale znający się na mechanice oraz przepisach prawa drogowego. Posiada odpowiednie kwalifikacje do tego, by dopuszczać auta do ruchu – zajmuje się oceną stanu technicznego w stacji kontroli pojazdów. Aby nim zostać, trzeba posiadać odpowiednie uprawnienia.

Zdobywa się je po ukończeniu specjalnego kursu oraz zdaniu egzaminu organizowanego przez Transportowy Dozór Techniczny. 

Chciałbyś pracować w tym zawodzie? Wyjaśniamy, jak wygląda kurs na diagnostę samochodowego w Krakowie, a także co jeszcze powinieneś o nim wiedzieć!

kurs diagnosta samochodowy kraków

kurs na diagnostę samochodowego

Kurs na diagnostę samochodowego w Krakowie – jak przebiega? Na co się przygotować?

Kurs na diagnostę samochodowego składa się z kilku części, dotyczących różnych aspektów pracy w tym zawodzie. Głównie dotyczą zagadnień w zakresie m.in.:

  • przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów oraz sprawdzania i oceny prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdów,
  • przeprowadzania badania technicznego autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h,
  • przeprowadzania badania technicznego pojazdu przystosowanego do zasilania gazem (LPG, CNG oraz LNG),
  • przeprowadzania badania technicznego pojazdu przeznaczonego do przewozu towarów niebezpiecznych (ADR),
  • przeprowadzania badania technicznego pojazdu:

a) związanego z badaniem pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą,

b) skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę, o ile pojazd wymaga specjalistycznego badania,

c) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym.


szkolenie na diagnostę samochodowego w krakowie

Kto może uczestniczyć w szkoleniu?

oria oraz objaśniane są wszystkie przepisy. Następnie kursanci biorą udział w zajęciach praktycznych w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Podczas nich prowadzący prezentują jak należy dokładnie weryfikować stan techniczny auta, od m.in. sprawdzania luzów na przegubach, przez kontrolę płynów i testowanie hamulców, aż po ocenę poziomu świateł. Uczestnicy dowiadują się też, jak wypełnia się stosowną dokumentację oraz jak powinno się postępować w konkretnych sytuacjach.

W szkoleniu na diagnostę samochodowego może uczestniczyć każda osoba, która spełnia przynajmniej jeden z poniższych wymogów:

  • posiada co najmniej średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej,
  • posiada 2-letnią praktykę zawodową w dziedzinie związanej z motoryzacją,
  • posiada dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej,
  • posiada prawo jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C,
  • nigdy nie była karana wyrokiem sądowym za przestępstwo umyślne,
  • posiada certyfikat w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego, wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji,
  • jest wpisana na listę rzeczoznawców samochodowych.

uprawnienia diagnosty samochodowego

Jak zdobyć uprawnienia diagnosty samochodowego?

Aby otrzymać uprawnienia, trzeba wykupić i ukończyć kurs diagnosty samochodowego. Koszt udziału w takim szkoleniu to ok. 2000-2500 zł.

Następne należy pozytywnie zaliczyć państwowy egzamin (teoretyczny i praktyczny) odbywający się przed Transportowym Dozorem Technicznym, za który trzeba zapłacić 270 zł.


wymagania na stanowisko diagnosty samochodowego

Diagnosta samochodowy – wymagania

Diagnostą samochodowym można zostać wtedy, gdy spełnia się jedno z czterech głównych wymagań. Kandydat musi posiadać:

  • wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów,
  • średnie wykształcenie techniczne lub wykształcenie średnie branżowe o specjalności samochodowej oraz udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów,
  • wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa, a także udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów,
  • średnie wykształcenie techniczne lub wykształcenie średnie branżowe o specjalności innej niż samochodowa, a do tego udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów – jeśli w trakcie studiów odbywał praktykę objętą programem kształcenia na podstawie umowy między uczelnią, a stacją kontroli pojazdów, to wlicza się ją do wymaganego okresu praktyki zawodowej.

Sprawdź nasze opinie w Google!

Rafal Kluczynski
Rafal Kluczynski
2023-05-29
Polecam szkołę kierowców Rolminex. Elastyczne podejście do kursanta.Wszystkie sprawy formalne załatwione bardzo sprawnie w biurze. Szkolenie praktyczne odbyte z Panem Janem. Miła luźna atmosfera, plus wszystko dokładnie i cierpliwie tłumaczone Serdecznie polecam.
JohnX
JohnX
2023-05-28
Polecam bardzo szkołę i najlepszego instruktora kategorii B Pana Grzegorza. Oczywiście 5 gwiazdek bardzo dobre przygotowanie!
Gosia
Gosia
2023-05-20
Bardzo polecam szkołe jazdy Rolminex ze względu na miłą atmosferę, ale co najważniejsze za profesjonalne podejście. Kurs teoretyczny był dobrze prowadzony i bardzo pomocny w zdaniu teorii na egzaminie, poza tym wykładowcy chętnie odpowiadają na pytania. Jazdy bardzo dobrze wspominam, szybko atmosfera stała się przyjazna i widać było zaangażowanie u instruktora, który udzielał dodatkowo wskazówek na co zwracają uwagę egzaminatorzy.
Łukasz Ćwikliński
Łukasz Ćwikliński
2023-05-17
Bardzo dobra szkoła jazdy, panie w biurze pomocne, kurs teoretyczny bardzo dobry a najbardziej polecam jazdy u Pawła od zera bardzo szybko potrafi nauczyć jeździć
Igor n
Igor n
2023-05-17
Polecam szkole jazdy, szkolenie profesjonalne i szybkie. Jeśli chodzi o praktykę, gorąco polecam Pana mgr. Pawła Kamińskiego.
Beatoska
Beatoska
2023-05-15
Serdecznie polecam szkole jazdy Rolminex. Indywidualne podejscie do kursanta, bardzo dużo wyrozumiałości jak i cierpliwosci. Wiedza Pana Pawła i w sposób jaki ją przekazuje kursantom na mistrzowskim poziomie. Przygotowanie do egzaminów bardzo dobre. Pan Paweł zawsze staje na wysokości zadania z terminami jazd, co jest świetne dla osób które mają dużo na głowie 😁 W dodatku biuro- Pani Dominika jak i Pani Sylwia przesympatyczne kobiety- zawsze z uśmiech udzielają wszelkich potrzebnych informacji ❤️
Wojciech Paryż
Wojciech Paryż
2023-05-11
Bardzo polecam to OSK, osobiście mogę polecić Pana instruktora Janka z którym miałem wykłady oraz jazdy. Wszystko wytłumaczone bardzo szczegółowo, sama jazda była czystą przyjemnością, egzamin zdany bez problemu za drugim razem (za pierwszym razem stres na łuku okazał się zbyt duży). Panie w recepcji zawsze miłe i pomocne, nie mam się do czego przyczepić.
Я за Компом
Я за Компом
2023-05-11
Super szkoła jazdy i także super instruktorzy, zrobiłem dwadzieścia godzin praktyki w które nie po prostu jeździliśmy ale ogarnęliśmy wszyyystkie ważne aspekty kierowania pojazdem. Pan Wojciech ma opracowany system w którym każda jazda ogarnia nowy temat i po 20h nie masz żadnych wątpliwości że egzamin jest jedynie formalnością.

Kurs diagnosta samochodowy Kraków – FAQ

Czym zajmuje się diagnosta samochodowy?

Diagnosta samochodowy może pracować w stacji kontroli pojazdów, w warsztacie, salonie albo serwisie samochodowym. Bada stan techniczny aut, orzekając o tym, czy nadają się do ruchu drogowego.

Ile zarabia diagnosta samochodowy?

Diagnosta samochodowy może zarabiać od 3500 do nawet 6000 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia w dużej mierze zależy od jego doświadczenia, a także miejsca, w którym pracuje.

Jak zdobyć uprawnienia diagnosty samochodowego?

Aby zdobyć uprawnienia diagnosty samochodowego, trzeba ukończyć specjalny kurs oraz zdać egzamin.

Kurs na diagnostę samochodowego – jak przebiega?

Kurs na diagnostę samochodowego składa się z dwóch części: teoretycznej (w formie wykładów) i praktycznej (w formie zajęć na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów). Szkolenie łącznie trwa 116 godzin.